22 maja 2012

BUŁECZKI CEBULOWE

Bułeczki-ślimaczki śniadaniowe o smaku cebulkowym




Pyszne i puszyste bułeczki w zakręconej formie, chrupiące z zewnątrz i delikatne w środku. 
Smakiem cebulki przypominają mi moje ukochane cebularze zamojskie, dlatego tak bardzo je lubię. 
Oczywiście wzbogaciłam je mąką pełnoziarnistą orkiszową, zyskując w ten sposób lekko orzechowy smak i zapach. 
Zdecydowanie warte polecenia!
Świetna zabawa z dziećmi. 

Składniki:
(na 12 bułeczek) 
  • 350 g mąki pszennej
  • 150 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej
  • 250 ml mleka
  • 150 ml wody
  • 30 g drożdży
  • 2 łyżeczki cukru
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 jajko
  • 5 łyżek oliwy z oliwek
  • 2 duże cebule, drobno pokrojone
  • 1 jajko do posmarowania wierzchów
  • sezam i mak do posypania
  • papier do pieczenia
Mleko i wodę podgrzać do letniej temperatury, dodać cukier i drożdże, dokładnie wymieszać i pozostawić w ciepłym miejscu na 10 minut (drożdże powinny zacząć pracować). 
Oliwę rozgrzać na patelni, dodać cebulkę i podsmażyć do uzyskania lekko brązowego koloru, ostudzić. 
Oba rodzaje mąki przesiać do dużej miski, dodać rozczyn, jajko, cebulkę i sól, dokładnie wyrobić ciasto (przez ok. 10 minut). 
Miskę przykryć folią i ściereczką, odstawić w ciepłe miejsce na ok. 1 godzinę (ciasto powinno podwoić objętość). 
Po tym czasie wyłożyć na wysypaną mąką stolnicę, podzielić na 12 części. 
Każdą z nich uformować w wałek o długości 20 cm, skręcić spiralnie tworząc kształt ślimaczka.
Kłaść na wyłożoną papierem blachę do pieczenia, zachowując odstępy ok. 6 cm od siebie. 
Wierzch każdego lekko posmarować dodatkową oliwą. 
Przykryć folią i ściereczką i ponownie odstawić do wyrośnięcia (na ok. 30 minut). 
Piekarnik rozgrzać do 180 ºC
Po tym czasie posmarować wierzch bułeczek roztrzepanym jajkiem i posypać makiem lub sezamem. 
Wstawić do piekarnika i piec przez 20-25 minut do momentu, aż bułeczki staną się rumiane. 
Wyjąć na kratkę kuchenną do ostudzenia. 




P.S. Bułeczki są pyszne także następnego dnia, opieczone w tosterze do chrupkości. 



2 komentarze:

  1. Ewa i Rzodkiewek9 września 2012 21:57

    Zapomniałam się pochwalić, że wczoraj piekłam te bułeczki :) Tzn nie do końca te bo a) nie miałam cebuli b) z mąki pszennej + coś jak graham. Wyszły pysznie! Trochę obawiałam się czy ciasto nie jest za rzadkie i czy wyrośnie bo zapomniałam o Twoich radach co do wilgotności mąki i dałam za dużo mleka/wody. Na szczęście drożdże dodane w większej ilości dały sobie radę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To super :-) Gdybym wie działa, że upiekłaś, to pojawiłabym się niespodziewanie, bo ostatnio lubię pieczywo :-)
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń