2 kwietnia 2012

ŚWIĄTECZNY NUGAT

Pyszny świąteczny nugat z migdałami, pistacjami i nerkowcami



Pyszna słodka pianka pachnąca miodem i orzechami, ukryta pomiędzy warstwami chrupiących wafelków. 
Całość wprost rozpływająca się w ustach. 
Słodycz sama w sobie, nieskończona...
Mój pierwszy nugat to hiszpański turron na bazie miodu z kwiatów pomarańczy, z zatopionymi w nim całymi prażonymi migdałami, jedzony niespiesznie w cieniu platanów w baśniowym Parku Guella. 
Hiszpanie przepadają za tym przysmakiem, obdarowując rodzinę i przyjaciół koszami smakołyku z okazji ważnych świąt.
Inspiracją do wypróbowania przepisu w domu był dla mnie program Marthy Stewart, która wprowadzała nowicjuszy w tajniki przygotowania tego smakołyku. Oryginalny przepis lekko zmodyfikowałam. 
Dodatkową zachętą niech będzie możliwość wykorzystania białek, które zostały po przygotowaniu baby wielkanocnej. 


Składniki:
  • 3 białka małych jaj (jaja powinny być uprzednio sparzone i umyte)
  • 350 g cukru
  • pół szklanki wody
  • pół szklanki ulubionego miodu
  • szczypta soli
  • 2 opłatki wafla (użyłam 30 cm x 30 cm uzyskując cienką warstwę nugatu, można użyć mniejszych, dzięki czemu warstwa nugatu będzie grubsza)
  • 1 łyżeczka pasty waniliowej
  • skórka otarta z połowy cytryny
  • po pół szklanki: niesolonych pistacji, nieobranych migdałów, orzechów nerkowca
  • termometr cukierniczy (niezwykle przydatny w tym przypadku)

Przygotowanie:
Wszystkie orzechy podprażyć na suchej patelni, ostudzić, lekko rozdrobnić.
W rondlu z grubym dnem zagotować wodę z cukrem i miodem, mieszać do rozpuszczenia składników. 
Umieścić w nim termometr i gotować (zajmuje to ok. 25 minut), nie mieszając, do momentu uzyskania temperatury 155 ºC  (jest to temperatura otrzymywania lizaków - łyżeczka gorącego syropu wlana do lodowatej wody zamienia się w twardą taflę). 
W międzyczasie ubić białka na sztywno ze szczyptą soli. 
Kiedy syrop osiągnie porządaną temperaturę wlać go cienkim strumieniem do białek, ciągle miksując (uważać przy tym, ponieważ syrop jest bardzo gorący). Miksować całość przez  10-15 minut, do momentu, aż masa wyraźnie zgęstnieje. Następnie dodać pastę waniliową, skórkę z cytryny i orzechy. 
Całość jeszcze chwilę zmiksować na najmniejszych obrotach miksera (do połączenia składników).
Opłatek wafla rozłożyć na desce kuchennej, natychmiast wyłożyć masę nugatową (bardzo szybko zastyga), przykryć drugim opłatkiem, wyrównać masę lekko dociskając. Odstawić na całą noc w chłodne miejsce. 
Następnego dnia pokroić na prostokąty ostrym nożem posmarowanym cienką warstwą oleju. 
Przechowywać w szczelnym pojemniku do dwóch tygodni.


Uroczy sklepik z turronami w Alicante :-) 



Smacznych świąt! 


8 komentarzy:

  1. Nugat zawsze wydawał mi się bardzo trudny do zrobienia a również uwielbiam ten przysmak :)
    Twój za to wygląda przepysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę przyznać, że z termometrem cukierniczym zrobienie nugatu jest bardzo proste, dlatego polecam. A termometr zawsze się przydaje, np. do smażenia pączków i faworków.
    Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Szkoda, że nie mam termometru, bo prezentuje się pięknie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrobiłam też ten nugat w wersji bez termometru: gotowałam syrop ok. 20 minut i po tym czasie wlewałam krople gorącego syropu do lodowatej wody, czekając na twarde sople. I to się udało, więc spróbuj.
      Syrop, kiedy ma odpowiednią temperaturę pachnie bardzo wyraźnie i mocno karmelowo, inaczej niż wcześniej.
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  4. w żuciu nie jadłam nugatu, ale kusi niesamowicie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nugat - słodka pokusa.
      Pozdrawiam serdecznie :-)

      Usuń
  5. pamiętam moją nugatową porażkę sprzed kilku lat...nie pamiętam dokładnie przepisu, ale za to pamiętam, że coś pięknie przypaliłam ;-) patrząc na Twój nugat mam ochotę spróbować jeszcze raz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przygotowanie nugatu bardzo ułatwia termometr cukierniczy.
      A smak tej pyszności nieodłącznie kojarzy mi się ze świętami :-)
      Pozdrawiam serdecznie! :-)

      Usuń