1 lutego 2013

KURCZAK MAŚLANY

Najdelikatniejsze mięso z kurczaka zatopione w orientalnym i aksamitnym sosie 





Najlepszy maślany kurczak, jakiego w życiu jadłam! 
Delikatne mięso, niemal rozpływające się w ustach, z odpowiednio przyprawionym sosem na bazie pomidorów. Poezja!!!
Podstawą jest zamarynowanie mięsa kurczaka w mieszance jogurtowo-ziołowej, dzięki czemu  staje się tak niezwykle delikatne i soczyste. 
Przysmak  dla miłośników kuchni indyjskiej (choć podróż w ten zakątek świata dopiero przede mną, to właśnie tak wyobrażam sobie te magiczne smaki) 
Przepis w całości pochodzi ze strony: http://www.kuchniaazjatycka.com/. 
Nie wymaga żadnych poprawek ani dopowiedzeń, jest idealny. 
Polecam! 


Składniki: 

  • 800 g mięsa z udek kurczaka, obranego ze skóry i oddzielonego od kości (użyłam podudzi) 
  • 2 ząbki czosnku, obrać i zmiażdżyć
  • 2 cm korzenia imbiru, obrać i zetrzeć na tarce o drobnych oczkach
  • ½ łyżeczki soli morskiej
  • ½ łyżeczki mielonej ostrej papryki chili (dodałam mniej) 
  • 1½ łyżki soku z cytryny
  • 75 ml jogurtu naturalnego
  • ½ łyżeczki garam masala (użyłam mieszanki bombai masala) 
  • ½ łyżeczki mielonej kurkumy
  • 1 łyżeczka mielonego kminu rzymskiego
  • 2 łyżki oleju roślinnego

Sos: 

  • 1½ łyżki roztopionego masła
  • 2 ząbki czosnku, obrać i drobno posiekać
  • 2 cm korzenia imbiru, obrać i drobno posiekać
  • 1 strąk kardamonu, wyjąć nasiona i lekko je zgnieść
  • 2 goździki
  • 1 łyżeczka mielonej kolendry
  • 1 łyżeczka garam masala (użyłam mieszanki bombai masala) 
  • 1 łyżeczka mielonej kurkumy
  • 1 łyżeczka mielonej ostrej papryki chili (dodałam mniej) 
  • 4 pomidory, sparzyć, obrać ze skóry i zmielić na purée (225 ml) (użyłam całej puszki 450 g, zmiksowanych) 
  • 1 łyżeczka przecieru pomidorowego (dodałam 2 łyżki) 
  • 1 łyżka soku z cytryny
  • 40 g masła
  • 100 ml śmietany kremówki
  • 1 łyżka posiekanej kolendry (użyłam natki pietruszki) 

Mięso z kurczaka pokroić na 3-4 cm kawałki i włożyć do miski wraz z czosnkiem, imbirem, solą, mielonym chili i sokiem z cytryny. Wymieszać, przykryć folią spożywczą i wstawić do lodówki na pół godziny. W międzyczasie przygotować mieszankę przypraw: kurkumy, garam masala i kminu rzymskiego. Wymieszać je z jogurtem, a następnie dodać do kurczaka. Bardzo dobrze wymieszać, by każdy kawałek mięsa został pokryty marynatą. Znów przykryć folią i chłodzić ok. 4 godzin (chłodziłam przez całą noc). 

Rozgrzać piekarnik do 180 oC. Ułożyć kawałki kurczaka na kratce grillowej, umieszczonej nad blaszką do pieczenia. Piec 10 min. Posmarować mięso pędzelkiem umoczonym w oleju i odwrócić każdy kawałek. Piec kolejne 10 min. Jeśli nie mamy warunków do pieczenia mięsa w ten sposób, usmażmy go na patelni. Ciekłe składniki muszą odparować, a kurczak trochę się zrumienić.

Przygotować sos. Rozgrzać rozpuszczone masło na patelni i wrzucić czosnek i imbir. Smażyć 1 min., po czym dodać kardamon, goździki, mieloną kolendrę, garam masala, kurkumę i mielone chili. Dobrze wymieszać i smażyć 1-2 min., do uwolnienia się zapachów przypraw. Dodać zmiksowane pomidory, przecier i sok z cytryny. Gotować kilka minut. Wrzucić mięso (ja wlałam także sok, który powstał podczas pieczenia i wypłynął na blachę - najlepiej spróbować na tym etapie, czy mięso jest miękkie, jeśli nie będzie miękkie to należy podgotować je w sosie do miękkości, często mieszając), dobrze wymieszać. Dodać masło i śmietanę. Mieszać, aż masło całkowicie się rozpuści, a sos zrobi się jednolity. Doprawić solą do smaku. Podawać potrawę posypaną posiekaną kolendrą.


Smacznego! 

Inspiracje:  http://www.kuchniaazjatycka.com/ (w całości, bez zmian, uwagi w nawiasach) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz