8 stycznia 2014

NAJLEPSZY CHLEB SEROWY

Najeżony Waszymi ulubionymi serami, orzechami włoskimi i suszonymi pomidorami 


Chyba nikogo nie muszę przekonywać do jego upieczenia, prawda? 
Tak też było ze mną, gdy zobaczyłam ten przepis u Liski. I chociaż brakowało serów w lodówce, to szybko "się znalazły" (pomimo deszczu na zewnątrz). Dodałam twardego serka koziego, cheddara i bursztyna. Część mąki zastąpiłam orkiszową pełnoziarnistą, i aby wzmocnić jej orzechowy smak, wsypałam drobno pokrojonych orzeszków włoskich (dziękuję Babciu!). Nuta lekko kwaśnego smaku to pomidory suszone na słońcu. Przepis od razu podwoiłam, bo czułam, że ten chleb szybko zniknie.
Ciasto trzeba zagnieść kilkanaście godzin wcześniej, aby sobie odpoczęło. A potem już tylko czekanie na wyjęcie pięknie zrumienionego bochenka z piekarnika. 
Wyobraźcie sobie ten smak, kiedy jeszcze ciepła kromka kusi miękkim, rozpływającym się serem. Nie potrzeba nawet masła. To jak fondue w chlebie :-) 
Zdecydowanie polecam! 

A już niedługo kolejne chleby inspirowane świetną książką: "Biblia chleba" (każdy przepis z tej książki wart jest upieczenia i kusi, oj kusi... :-)) 


Składniki:
(na 2 formy keksowe) 
  • 400 g mąki pszennej 
  • 400 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej
  • 2 łyżeczki soli
  • 400 g serów (można użyć dowolnych, pokrojonych na kostkę o boku 1 cm, lepsze będą te twardsze) - u mnie: 150 g cheddara, 100 g sera koziego i 150 g bursztyna
  • 100 g drobno pokrojonych orzechów włoskich 
  • 50 g pomidorów suszonych, drobno pokrojonych
  • 1 łyżka miodu
  • 1 i 1/2 łyżeczki suszonych drożdży
  • 600 g wody (użyłam źródlanej)
Wszystkie składniki wymieszać w dużej misce, przykryć folią spożywczą, ściereczką i zostawić w ciepłym miejscu na 12-16 godzin. 
Po tym czasie podzielić na 2 części i każdą z nich wyłożyć na stolnicę wysypaną mąką. Uformować podłużne bochenki i przełożyć do foremek keksówek (o dł. ok. 25 cm), uprzednio wysmarowanych odrobiną oleju. Przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce na 60 minut. 
W tym czasie piekarnik nagrzać do 240 C. 
Wstawić chleb, na dolny poziom piekarnika, i piec przez ok. 15 minut. 
Następnie zmniejszyć temperaturę do 210 C i piec przez kolejne ok. 25 minut (w razie potrzeby czas skrócić lub wydłużyć).  
Ostudzić na kratce kuchennej. 


Smacznego! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz